9 آوریل 2024 - دکتر ویپینگ جیا و همکارانش از در بیمارستان دانشکده ی پزشکی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ در چین، مطالعه ای را برای کشف رابطه ی بین پیچیدگی سری های زمانی گلوکز(استخراج شده از پایش مداوم گلوکز یا CGM) و بدتر شدن کنترل قند خون انجام دادند. این مطالعه از تجزیه و تحلیل آنتروپی چند مقیاسی مرکب اصلاح شده (RCMSE) برای محاسبه ی پیچیدگی شاخص سری زمانی گلوکز (CGI) استفاده کرد و نشان داد که کاهش این پیچیدگی با کاهش هموستازی گلوکز مرتبط است که از تحمل گلوکز طبیعی (NGT)تا اختلال در تنظیم گلوکز (IGR) و دیابت نوع 2 (T2D)متغیر است.

یافته‌های کلیدی این مطالعه عبارتند از: (1) پیچیدگی سری‌های زمانی گلوکز به تدریج در سراسر زنجیره گلایسمی کاهش می‌یابد، که بیشترین کاهش در افراد مبتلا بهT2D در مقایسه با افراد مبتلا به NGT وIGR  مشاهده می‌شود. (2) مشخص شد که CGI به طور قابل توجهی با پارامترهای مختلف مربوط به حساسیت و ترشح انسولین مرتبط است، که نشان دهنده ی رابطه نزدیک بین دینامیک گلوکز و عملکرد انسولین است. (3) شاخص وضعیت (DI)، که عملکرد سلول β را پس از تنظیم حساسیت به انسولین منعکس می کند، به عنوان تنها عامل مستقل مرتبط با پیچیدگی شاخص سری زمانی گلوکزشناسایی شد، که نشان می دهد ممکن است به عنوان یک نشانگر جدید برای ارزیابی هموستازی گلوکز عمل کند.

روش مطالعه شامل تجزیه و تحلیل تعقیبی یک مطالعه با استفاده از CGM در چند مرکز بود که از سال 2007 تا 2009 در چین انجام شد، شامل 756 نفر با داده های کامل CGM.شرکت کنندگان قبل یا در طول دوره مطالعه تحت هیچ گونه درمان کاهش دهنده ی قند خون نبودند. این تحقیق توسط کمیته‌های اخلاقی بیمارستان های شرکت‌کننده تأیید شد و همه افراد با رضایت آگاهانه وارد این مطالعه شدند.

نتایج این مطالعه پیامدهایی برای عملکرد بالینی مدیریت دیابت دارد، زیرا پیچیدگی سری های زمانی گلوکز، محاسبه شده با تجزیه و تحلیل RCMSE، می تواند به طور بالقوه به عنوان یک نشانگر جدید برای وضعیت متابولیسم گلوکز عمل کند. این می تواند به تشخیص و مدیریت زودهنگام دیابت کمک کند و همچنین بینش هایی را در مورد ویژگی های قندخون در افراد مبتلا به اختلال در تنظیم گلوکزارائه دهد.

به طور کلی، این تحقیق به درک دینامیک گلوکز و عملکرد انسولین در زمینه دیابت و پیشرفت آن کمک می کند و راه های بالقوه ای را برای تحقیقات آینده و کاربرد بالینی ارائه دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240409/Study-links-glucose-time-series-complexity-to-diabetes-progression.aspx